Ana Sayfa Kritik CI BLOOM SANAT FUARI ÜZERİNDEN TÜRK SANAT FUARCILIĞINA BİR ELEŞTİRİ

CI BLOOM SANAT FUARI ÜZERİNDEN TÜRK SANAT FUARCILIĞINA BİR ELEŞTİRİ

CI BLOOM SANAT FUARI ÜZERİNDEN TÜRK SANAT FUARCILIĞINA BİR ELEŞTİRİ

A-GİRİŞ:

Türkiye’deki çağdaş sanatın büyümesine odaklanan sanat fuarı olan CI Bloom ikinci edisyonunu 4 Haziran 2023 tarihinde tamamladı.

Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı Rumeli Salonu’nda 31 Mayıs- 4 Haziran 2023 tarihleri arasında sanatseverlerle sanat dünyasının paydaşları bu çağdaş sanat fuarında buluştu. CI Bloom; CI bünyesinde faaliyette olan bir fuar olmasına rağmen genç sanatçı konsepti üzerinden çalıştığı için CI Contemporary İstanbul’dan hem içerik ve katılımcı yoğunluğu açısından farklı bir fuar olup, CI Bloom değerlendirilirken bu özellikleri dikkate alınmalıdır.  Diğer taraftan; İstanbul’da CI Contemporary ve Akaretler Artweeks’i bir kenara koyarsak, Art Contact İstanbul, Art Ankara Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, Bodrum Sanat Fuarı ve IAAF İstanbul Sanat ve Antika Fuarları hem nitelikleri itibariyle sanat fuarcılıklarında farklılık olması ve pazardaki sanat fuarı azlığı nedeniyle bu iki alt grup sanat fuarında da bir çeşit tekelleşme bulunmaktadır. Bu nedenle başta CI Contemporaray Istanbul ve CI Bloom birlikte başlı başına çağdaş sanat fuarcılığında oyun kurucu ve düzenleyici konumdadır. IAAF İstanbul Sanat ve Antika Fuarı, Art Contact İstanbul Sanat Fuarı, Bodrum Sanat Fuarı ve Artankara Çağdaş Sanat Fuarı’nın CI Contemporary fuar grubunun çağdaş sanat fuarı çalışmalarıyla kıyaslanması mümkün değildir. CI Bloom 2023 değerlendirilirken de bu özellik mutlaka göz önüne alınmalıdır.  İzleyicinin öncelikle “Ne çağdaş sanattır?, Neler bir fuarı çağdaş yapar?, Çağdaş Sanat nedir?” sorularına cevap bulmuş olması gerekir.

B-CI BLOOM 2023 KÜNYE:

Tarih: 31 Mayıs- 4 Haziran 2023

Yer: Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı Rumeli Salonu

CI Bloom Seçici Kurul üyeleri: Adnan Yerebakan (Sanatorium), Bahar Kızgut (Martch Art Project), Tankut Aykut (Öktem Aykut),  Moiz Zilberman (Zilberman Gallery), Oktay Duran (Art On Istanbul), Hazer Özil (Dirimart), Ulaş Parkan, (Ambidexter), Yeşim Turanlı (Pi Artworks)

23 Galeri ve  İnisiyatif:  Ambidexter, Anna Laudel İstanbul, Art On, Bozlu Art Project, C.A.M, Den Art, Dirimart, Galeri 77, Galeri Bosfor, Kairos, Krank Art, Martch Art, Öktem Aykut, Pg Art Gallery, Pi Artworks, Piramid Sanat, Sanatorium, Sevil Dolmacı Art Gallery, Simbart Projects, Soda Galeri, X-ist, Zilberman.

İlk Defa Katılan Galeriler:  Den Art, Galeri Bosfor, KAIROS ve Simbart Project

Galerilerin Sanatçılarının Bir kısmı: C.A.M. Galeri; Amar Kılıç, Arda Diben, Ayşe Bezenmiş, Jochen Proehl, Leo Ferdinando Demetz, Melike Kılıç, Oğuz Kaleli, Seldem Kargı, Serdar Kaynak Sidar Baki, Tevfik Çelebi ve Yavuz Tanyeli, Pi Artworks; Serdar Acar, Fabio Lattanzi, Osman Dinc, Sarah Dwyer , Selma Parlour, Özer Toraman ve Ayten Turanlı, Anna Laudel;  Belkıs Balpınar, Lal Batman, Ramazan Can, Tuğçe Diri, Hayal İncedoğan, Emin Mete Erdoğan, Bilal Hakan Karakaya, Mehmet Sinan Kuran, Serkan Küçüközcü, Ardan Özmenoğlu, Cem Sonel, Sarp Kerem Yavuz & Hanefi Yeter, X-ist (İstanbul);  Ali Bilge Akkaya, Burçin Başar, Aydın Berk Bilgin, Burak Dak, Gökhan Gökseven, Tayfun Gülnar, Seda Hepsev, Metin Alper Kurt, Doğu Özgün, Murat Palta, Sayna Soleimanpour, Gülin Hayat Topdemir, Serkan Yüksel, Aylin Zaptçıoğlu, Ansen., Galeri Bosfor; Ahmet Çerkez, Barış Göktürk, Burcu Erden, Erman Özbaşaran, Ilgın Seymen, Işıl Kapu, Mithat Şen, Olgu Ülkenciler, Renin Bilginer, Yasha Butler, Zilberman Gallery;  Carlos Aires, Heba Y. Amin, Selçuk Artut, Alpin Arda Bağcık, Omar Barquet, Sena Başöz, Janet Bellotto, Yane Calovski, Guido Casaretto, Memed Erdener, Pedro Gómez-Egaña, Itamar Gov, Fatoş İrwen, Zeynep Kayan, Azade Köker, Jaffa Lam Laam, Larry Muñoz, Erkan Özgen, İz Öztat, Sandra Del Pilar, Neriman Polat, Erinç Seymen, Yaşam Şaşmazer, Lucia Tallova, Cengiz Tekin, Isaac Chong Wai, Simon Wachsmuth, Eşref Yıldırım, Sim Chi Yin​., One Arc Gallery;  Jordi Alcaraz, Rengin Altınalmaz, Hakan Baş, Sera Boeno, Sandra Çavdar, Emilie Gotmann, Karen Kuo, Jose Leguey, Cansu Özal, Ahmet Sarı, Mehmet Ali Yıldız, Murat Yılmaz.​, Bozlu Art Project; Ercan Akın, Ali Alışır, Sara Baruh, Server Demirtaş, Sinan Demirtaş, Murat Germen, Tülay İçöz, Kazım Karakaya ve Gamze Taşdan, Öktem Aykut;  Stijn Ank, Bora Başkan, Aret Gıcır, Burhan Kum, Renee Levi, Sinan Logie, Mert Öztekin, and Begüm Yamanlar., Galeri77;  Karen Arakel, Narek Arzumanyan, Gayane Avetissian, Roman Babakhanian, Vahram Davtian, Bayram Demir, Gago, Sedat Girgin, Edgar Grigoryan, Hakan Gürbüzer, Armen Hakobjanyan, Vav Hakobyan, Mehmet Resul Kaçar, Roman Kakoyan, Mesut Karakış, David Martirosyan, Daron Mouradian, Sergey Narazyan, Ani Qananyan, Armén Rotch, Kirkor Sahakoğlu, Tigran Sahakyan, Evgenia Saré, Arthur Tonakanyan, Halil Sercan Tunalı., Sevil Dolmacı Art Gallery (İstanbul);   Haluk Akakçe, Theodore Boyer, Cody Choi, Beverly Fishman, Kadriye İnal, Robert Janitz, Royal Jarmon, Bahar Oganer, Ozan Oganer, Ahmet Oran, Nejat Satı, Sinan Saül, Eric Shaw, Bosco Sodi, Jason Stopa, Yasin Uysallar, Ekrem Yalçındağ, Mustafa Yüce., Piramid;  Ertuğrul Akyüz, Şevval Başalan, Bedri Baykam, Mustafa Karyağdı, Oganaki, Mehmet Özenbaş, Erdo Sam, Mehmet Yılmaz, Sanatorium; Gizem Akkoyunoğlu, Kerem Ozan Bayraktar, Ludovic Bernhardt, Luz Blanco, Mehmet Sinan Dere, Yunus Emre Erdoğan, Erol Eskici, Çağla Köseoğulları, Yağız Özgen, Zeyno Pekünlü, Christiane Peschek, Farid Rasulov, Sergen Şehitoğlu, Merve Şendil, Berkay Tuncay, Clemens Wolf., Taksim Sanat; Ahmet Aydın Atmaca, Alper Bıçakcıoğlu, Bedia Ekiz, Esin Aykanat Avcı, Seda Boy.​, Art On;  Mert Diner, Tansu Kırcı, Olcay Kuş, Onur Mansız, Damla Sarı, Ülgen Semerci, Ömer Emre Yavuz, ODDVIZ​, Hüseyin Aksoylu., Pg Art Gallery;  Mahmut Aydın, Aysun Bozuklu, Sinem Demirci, Seda Gazioğlu, Göksu Gül, Yonca Karakaş, Merve Kasrat, Sevim Kaya, Gözde Can Köroğlu, Devran Mursaloğlu, Emre Namyeter, Hale Güngör Oppenheimer, Günnur Özsoy, Cansu Sönmez, Ayşe Gül Süter, Ali Şentürk, Kemal Tufan, Ayla Turan, Derya Vuruşan Geylani, Ömer Faruk Yamanlar.​, SODA;  Alain Darre, Seo Young Deok, Christope Jacrot, Gerard Mas, Frank Plant, Efraim Rodriguez, Samuel Salcedo, Derrick Santini., Krank Art Gallery; Özge Enginöz, Lâl Doğa Karakaş, Esmeralda Kosmotopoloulos, Radenko Milak, Nilbar Güreş, Damla Yalçın. ​, Dirimart;  Çiğdem Aky, Ebru Duruman, İnci Eviner, Canan Tolon, Sarah Morris, Seçkin Pirim, Anselm Reyle, Çağla Ulusoy, Ebru Uygun, Jorinde Voigt, Berke Yazıcıoğlu, :mentalKLINIK, Sarkis, and Peter Zimmermann., Den Art Gallery; Faruk Ertekin and Ertuğrul Güngör., Kairos Gallery;  Can Akgümüş, Sezer Arıcı, Murat Balcı, Gurur Birsin, Can İncekara, Kazım Şimşek, Metehan Törer, Gülnihal Yıldız, Ecem Yüksel, Ümmühan Yörük, Şant Galeri/Miz (İstanbul) ​;  Gül Ilgaz.​

Yeni Sanat İnisiyatifleri; Darağaç Kolektif ( İzmir),  Ka (Ankara),  KOLİ Art Space, (İstanbul),  Sub (Çanakkale)

Sub (Çanakkale);  Banu Germenli, Berçem Gözde Ölmez, Derin Uludağ, İlayda Tunca, Melih Aydemir, Orhan Mert, Mediha Sevinç, Aslı Demir, Bilal Ballı, Can Ünlü, Damla Nada, Deniz Toka, Eren Burhan, Erden Kahveci., KOLİ Art Space; Elçin Acun, Mert Çağıl Türkay, Seçkin Tercan, Okyanus Çağrı Çamcı, Yaz Taşçı, Yasemin Kalaycı, İlkin Zeybek., Ka Atölye;  Anı Ekin Özdemir, Arda Asena, Ata-Kam, Cemil Batur Gökçeer, Cemre Yeşil-Gönenli, Erdem Varol, Görkem Ergün İbrahim Karakütük, İrem Sözen, Irmak Canevi, Oğuz Karakütük, Rehan Miskci, Zeynep Özkanca.​, Darağaç Collective;  Cenkhan Aksoy, Şükrü Koçer, Zarife Arslan, Fatih Altan, Güven Çetinkaya, Janset Evcimen, İmran Engin Doğan, Tuğçe Akay, Ali Cem Doğan, Ali Kanal, Ayşegül Doğan, Etem Şahin, Dünya Barış Atal, Funda Gülşen, Hilal Doğan.​

Sponsorlar:  Borusan Otomotiv BMW Türkiye, Paribu ve LG OLED evo partnerliğinde ve dünyada en fazla destinasyona uçan havayolu şirketi Türk Hava Yolları’nın iş birliğinde düzenliyor. Partnerlerimizden Pernod Ricard Türkiye ve QUA’nın projeleri de yer

Konuşmacılar: Fırat Arapoğlu moderatörlüğünde fotoğraf sanatçısı  Olivo Barbieri,  Osman Serhat Kahraman moderatörlüğünde gerçekleşecek panelin diğer konuşmacıları Oğuz Karakütük ve Fırat Arapoğlu.,   Dr. Kumru Eren, Photo Focus programı çerçevesinde düzenlenen; fotoğrafçılığın evrimi, fotoğraf eserlerin korunması ve erişilebilirliğinin ele alınacağı panelin konuşmacıları arasında yer alıyor.

C- İZLENİMLERİM:

Bu yıl ikinci edisyonu gerçekleşen CI Bloom Çağdaş Sanat Fuarı; geçen yıla göre bünyesine farklılıklar kattığı net olarak göze çarparken, bu yıl da vurgulamaya çalıştığı ülkemizin sınırlarına kapalı kalınmadan geniş sanat ekosistemini canlandırmaktadır. CI Bloom, İstanbul’un sanat camiasının en önemli buluşma noktalarından biri olması yanında, katılımcı sanatçıları sadece İstanbul’la sınırlı kalmayıp, yerel ve uluslararası sanatçıları, galerileri ve sanatseverleri bu ortak platformda buluşturabilmektedir. Fuar; Resim, heykel, fotoğraf, video, yerleştirme gibi çeşitli disiplinlerden geniş bir yelpazede sanat eserlerini eserler, ziyaretçilere buluşturabilmektedir.

Fuar İşleyişinden İzlenimler: Bugüne kadar Türkiye’de açılmış, açılıp kapanmış ve halen açık tüm sanat fuarlarına uzun süredir izleyici olarak katılmaktayım.  Bir fuarı çağdaş, uluslararası, çağdaş, sergi, panayır vb. özelliklerine dönüştüren kendilerince aldıkları unvanlar değil,  fuar uygulamalarında ortaya koydukları belirler.  Yaratıcılıktan uzak,  taklit eserlerle çok rahat katılabildiği, seçici kurulun olmadığı, katılım bedelini verenin fuara katılabildiği, sergileme esaslarının yetersizliğine rağmen hala katılımcı talebi yüksek olan bir fuarda çağdaş sanat fuarı görmek mümkün değildir.  Diğer dört fuarda bunlar zaman içinde kanıksandığı için olağan hale gelmektedir.

CI Bloom 2023 işleyişinde normal olarak uygulanan, ama diğer çağdaş olmayan fuarlarda uygulanmayan ve sürekli eleştirilmesine rağmen ticari kaygı nedeniyle kulak ardı edilen detaylar aşağıdadır.

  1. CI Bloom Seçici Kurul üyelerinin tamamı katılımcı galerilerden seçilmektedir.
  2. Seçimde çağdaş sanat esas alınmaktadır.
  3. Galeri stant koridor ve stant duvarlarının sergileme ve izleyicinin izleme konforuna yönelik olarak optimum ölçüde kurgulanmıştır.
  4. Işıklandırma, havalandırma, seslendirme vb. sorun bulunmamaktadır.
  5. Stant görevlileri konusuna hakim, güzel sanatlar ve sanat tarihi eğitimi almış gençlerden seçilmektedir. Sanatçıyı çalışmasının başında pazarlamaya yönelik alıcıyla iletişim kurması söz konusu değildi.
  6. Sanat konuşmalarının önemli kısmı fuar dönem konsepti çerçevesindedir.
  7. Eserlerin sanat bilgisine sahip bir seçimden geçtikten sonra izleyici önüne çıktığı belli olmaktadır.

Eser İncelemesi: Fuarda bulunan tüm çalışmaları detaylı incelemeye gayret edip, bunu gerçekleştirsem de tüm eserler hakkında bu yazı kapsamında tek etek bilgi vermem mümkün değildir.  Genel olarak söylemek gerekirse; çok geniş ve farklı yelpazeden yaratıcılığın ve farklı malzeme kullanımının önemli olduğu sanatçıların ortaya koyduğu çalışmalar bir çağdaş sanat fuarında bulunması gereken çizginin üzerindedir.

Fuar alanının girişindeki  Kerem Giriş’in Dream Away adlı cam tasarımı ile Ozan Türkkan’ın Bridges isimli dijital sanat eseri ile karşılaşmak, izleyicide çağdaş sanata giriş yapılan kapı izlenimi yaratmaktadır.

CI Bloom;  NFT’ler yanında bu yıl da NFT, metaverse, Web3 gibi konulara odaklanarak sanatın gidişatı sanatseverlere göstermeye çalışmaktadır.  Metabilgi bu projelerden bir örnektir. Algoritma’nın Ritmi sergisini örnek gösterebiliriz. Esra Özkan küratörlüğünde gerçekleşen bu sergide izleyiciye dijital sanat, VR deneyimi gibi alanlarda ufuk açılıyor. Uğur Acil’in Çöl Gülü Mixed Media (Monitör, Medya Oynatıcı) eseri, bir deve karakterinin sembolleri çözmeyi çalıştığı evrene bizleri dahil ederken,  bu evrende her birimiz birer izleyici olarak bizler de interaktif bir deneyime dahil olmakta ve sembollerin gücünü keşfetmeye çalışmaktayız.

Özer Toraman, Say what you will, 2023, Tuval üzerine yağlıboya, 120 x 250 cm.

House of Brothers Lounge, bu yıl ikincisi gerçekleşen çağdaş sanat fuarı CI Bloom’da Ahmet Rüstem ve Hakan Sorar’ın interaktif bir deneyim sunan Theatrum Mundi: The Heart of Scotland adlı eseri House of Brothers Lounge’da sergilendi.

 

CI Bloom 2023’un ikinci edisyonunda Eylül ayındaki Contemporary Istanbul’un 18. edisyonunda da yer alacak CI Photo,  fotoğraf odaklı bölümünün sanatseverlere tanıtımı yapıldı. Bu kapsamda fuardaki uluslararası fotoğraf odaklı galerilerin yanında Borusan Contemporary’nin koleksiyonundan bir seçki sergilenirken, Borusan Contemporary sponsorluğunda Olivo Barbieri CI Bloom’a özel sanatçı sıfatıyla davet edilerek bir Artist Talk gerçekleştirdi.

Şant, Invisible Giants, 2022, tuval üzerine yağlıboya, 78 x 87 cm. (KAIROS)

CI Bloom 2023’ün sponsorlarından olan Paribu¸genç çağdaş sanatın gelişmesine öncülük için bünyesinde yer alan dijital ve konvansiyonel eserlerden oluşan “Paribu Sanat Hafızası” koleksiyonuyla katılımcılar arasında da yer aldı. Paribu’nun CI Bloom’da sergilenen eserler arasında yer alan ve Begüm Güney ile Andrea Pecatikov’un küratörlüğünü üstlendiği “Paribu Sanat Hafızası” koleksiyonu, 47 dijital ve konvansiyonel eserden oluşuyor. Bu koleksiyonun öncelikli hedefi Türkiye’deki çağdaş sanat üretimini desteklemek. Paribu çalışanlarının çağdaş bir sanat ortamı içinde iş yaşamlarını sürdürmesini sağlayan koleksiyonun bir bölümü CI Bloom’da sanatseverlerle buluşacak. Söz konusu proje, kültür sanat alanında sürdürülebilir çalışmalar imza atan Paribu’nun yolculuğunda önemli bir yere sahiptir.

Bosco Sodi’nin dokulu tablolar ve heykeller yaratmak için ham ve doğal malzemeleri kullanarak yarattığı büyük ölçekli ve dokulu yüzeyler üzerine monokrom renk uygulaması süreci kavram olarak  “tekrar edilemez” ve “kontrollü kaos” olarak tanımlar. Bosco Sodi’nin eserlerini Sevil Dolmacı Galeri’de galeri ortamında canlı olarak görünce bir taraftan memnun olurken, diğer taraftan Bosco Sodi’ye öykünen bazı ressamlarımızın taklitte bile yetersizliğini de görmüş oldum. Sanat taklitle ve sadece tanıtımla olmuyor!

 

Metin Alper Kurt’un  X-İst Galerideki mermer çalışmaları yalınlığı yanında mermer kütleden ince ve yalın heykel çalışmaları çıkarmada sanatçının malzeme kullanımı yanında tasarım gücünü de ortaya koymaktadır.

 

Sanatçı kolektifi oddviz’in Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri koleksiyonundan ilhamla ürettiği Voronoi başlıklı video-Art çalışması dikkat çekmek istiyorum. Müzede “Kahve Molası” sergisi kapsamında bir bölümü sergilenen koleksiyondan seçilen yaklaşık 150 eserin fotogrametri tekniği kullanılarak üç boyutlu modellenmesi ve dijitalize edilmesiyle ortaya çıkan video, eserlerin yepyeni bir perspektiften değerlendirilmesine olanak tanıyor. Çağrı Taşkın mimarlık eğitimi aldı. Üç boyutlu modelleme, görüntü işleme ve görselleştirme konularında çalışıyor. Serkan Kaptan mühendislik okudu, çevre bilimleri konusunda lisansüstü eğitim aldı. Dijital sanatlar, performans sanatları, politik ekoloji ve kolektifler üzerine çalışıyor. Erdal İnci resim eğitimi aldı, fotoğraf ve dijital sanatlar alanlarında üretim yapıyor.

Benzer bir çalışması için linki tıklayınız.  https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/voronoi-/1246

Melis Erdem’in monokron ve yalın çalışmaları dikkat çekicidir.

 

Anselm Reyle’nin karışık teknik, akrilik, cam 174, 152, 27 cm çalışması sanatın sadece boya ve fırça ile yapılmayacağına ve bir fuarın neden ve nasıl çağdaş fuar olacağına anlamak istemeyenlere küçük bir örnek olabilir!

Jorinde Voigt, felsefeyle iç içe olan sanat pratiğinde hep algı, hisler ve mevcudiyete yönelik sorularla haşır neşir olmakta, bu arayışında kişinin iç dünyasıyla dışarı koşulların kesişimlerini betimleyen grafik sistemler yaratmaya çalışmaktadır.

 

Oğuz Kaleli’yi kurucusu olduğun Yeni Nesil Sanat Topluluğu’nun ilk yıllarından itibaren bilirim. O zaman da yetenekliydi. İzlemekte yarar olan genç sanatçılarımı arasındadır.

 

Karen Arakel (ARAQEL) başarılı sulu boya çalışmalarıyla dikkatimi çekti.  Suluboyanın malzeme olarak sanatçıya sınır koyduğu konusunda ön yargısı olanları Karen Arakel’i incelemesinde yarar vardır.

 

Sedat Girgin’in oluşturduğu ilginç karakterleri konu alan tuval resimleri ile bu karakterlerden yarattığı hareket hissi doğuran metal heykelleri bu fuar süresince ilgi çeken çalışmaların arasında olduğunu gözlemledim.

 

Clemens Wolf; son dönemde ayna kullanarak yaptığı çalışmalarında, aynanın görünmeyen tarafını ortaya çıkartırken,  farklı bir malzemeyle yarattığı katmanları kumlama makinesi kullanarak ayırmaktadır. Sanatçı aynanın doğal yansımasından oluşturduğu yansıma sürecine müdahale etmektedir.

 

Cengiz Tekin; Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim Bölümü’nden (Adana, 1999) mezun olup, farklı malzeme ve tekniklerle köklü toplumsal meseleleri tartışmakta, evrensel,  yerel ve küresel siyasi gündeme odaklanmaktadır.

Seçkin Pirim’i uzun süredir takip etmekteyim. Heykel ve tasarımda ortaya koyduklarını bu fuarda da görmek beni memnun etti.

 

Dirim Art bünyesinde fuara katılan Sarah Morris; geometrik formların renkli uygulamalarının kesişmelerini kullanarak sanatını ortaya koymaktadır.

Ayten Turanlı; geometrik şekillerden oluşan malzemeleri adeta tuval üzerine bir resim gibi kullanarak duvar heykelleri yapmakta olup, incelemekte yarar var!

Hüseyin Aksoylu’nun malzeme kısıtlaması yaratmadan ortaya koyduğu heykeller incelemeye değer niteliktedir.

 

NETİCE:

CI Contemporary fuar grubunun yanı sıra Art Steps-İstanbul haricindeki unvanında “Çağdaş” yazılıp yazılmamasına bakmadan diğer dört fuarın ( ArtContact İstanbul, Art Ankara Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, Bodrum Sanat Fuarı ve IAAF İstanbul Sanat ve Antika Fuarı ) çalışmalarının hiçbiri çağdaş sanat fuarı olmayıp, çalışma ilkelerinin hiçbir yerinde o fuarları çağdaş sanat fuarı yapacak ilkeler ve uygulamalar bulunmamaktadır. CI Contemporaray bir şekilde kendi kendisinin rakibidir.  CI Contemporaray fuar grubunun bu düşünceyle CI Bloom’u kurduğu düşüncesindeyim. CI Bloom’un ağırlıklı olarak genç ve yeni nesli ön plana alan bir yapı üzerinde kurulduğu galeri ve sanatçı seçimi yanında sanatçıların kendilerini tuval sınırlarına bağlamamış olması fuara yapılan ziyarette açıkça görülebilmektedir.

Ayni günlerde yapılmakta olan Art Contact İstanbul Çağdaş Sanat Fuarı’nın katılımcı hiçbir galerisi CI Bloom’da bulunmamaktadır. Birkaç istisna dışında son beş yıldır Art Contact İstanbul, Art Ankara Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, Bodrum Sanat Fuarı ve IAAF İstanbul Sanat ve Antika Fuarı’na katılmış galeriler CI Contenporaray İstanbul Sanat Fuar grubu fuarlara katılmamaktadır.  Bu dört fuarda fiyatlar TL bazında belirlenirken Cİ Contemporaray Istanbul ve CI Bloom’da fiyatlar EURO bazında oluşturulmaktadır. Bir şekilde fuarların konumları belli olmuştur.  Ayni gün Art Contact İstanbul Çağdaş Sanat Fuarı’nda yaptığım gözlemde de katılımcı sanatçı ve fuar izleyicisi özelliklerinin taban tabana zıt olduğu ortaya çıkmaktadır.

CI Bloom’daki organizasyonun bu dört fuarda bulunmamaktadır.  Bunu sadece sponsorlara bağlamak kolaycılık olur. Sponsorlar başarılı organizasyonlara sponsor olur.

Cİ Contemporary Istanbul ve CI Bloom’a yapılan birçok eleştiri fuarların yapıları ve çalışma şekli göz önüne alınmadan yapılmadan sadece bulunulan konumu korumak adına yapılan negatif ve haksız eleştiriler olduğu düşüncesindeyim. Bu dört fuara katılan sanatçıların büyük çoğunluğu kendileri dışında sanatta neler olduğunu anlamak için Cİ Contemporary ve Cİ Bloom’a ziyaretçi olarak gitmemektedir. Bu sanatçıların büyük kısmı bu fuarlara gitse bile burada sergilenen sanatı anlayıp kabullenmekten uzaktır.

Sanatçılarımızın ülkemizdeki sanatımızın Batıya dönük yüzünün fuar olarak tek temsilcisi olan CI ve CI Bloom’u anlamaya çalışmasında yararları olduğu düşüncesindeyim.

Ben anlamaya çalıştım; zararını değil yararını görmekteyim.

 

 

 

 

 

 

https://www.contemporaryistanbul.com/project-detail/3

 

https://www.paribu.com/blog/haberler/paribu-partnerliginde-ci-bloomun-ikinci-edisyonu-gerceklesiyor/

 

https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/voronoi-/1246

 

HİÇ BİR ADIMI KAÇIRMAYIN

EK Dergi Mail Bültenine Katıl