Erkan Karakiraz

14 Mart 2021 Pazar günü, sabahın erken saatlerinde şair dostlarıma şöyle bir mesaj gönderdim: “Merhaba… Bugün dünya pi günü. Bunu deneyelim mi bugün? PILISH WRITING: Birbiri ardı sıra gelen kelimelerinin harf sayıları, pi sayısının belirli sayıda ardışık basamaklarından oluşan yazılar üretmeye dayalı yazım biçimi. Pilish, bir ‘kısıtlamalı yazım’ örneği (constrained writing). Pilish’in birçok örneği, 32 ya da daha az kelime içeriyor; çünkü pi’nin soldan 33. basamağı 0’dır. 32 (ya da daha az) sözcükten oluşan metnin bugün içerisinde yazılması önemli. Bugün Dünya Pi günü çünkü. Katılırsanız harika olur.”

Örnek olarak da kendi yazdığım şiiri gönderdim:

DÜN,

o çöpe o ateşe yüzükoyun

aç ruhumu attın sen

aksak başkalık açıklarda yüzmeye göndermiş

bir şu çağ tanıkmış tene nefese

az geride duru bir yüz

tanıkmış göz

ta derinde gizlenmiş ceset

Erkan Karakiraz

Mart 14, 2021

Pazar

Evet, mesajıma yanıt veren şair dostlar, 14 Mart 2021 Pazar günü, Pilish yazım biçimine sadık kalarak gün bitmeden, birer şiir yazıp bana ilettiler. Şairler, kendi şiir anlayışlarından uzaklaşmadan ve pi sayısının basamaklarındaki rakamların sırasına uyarak, art arda kelimelerin harf sayısını ilgili basamaklardaki rakamın değeriyle eşitleyerek, harika işler çıkardılar.

14 Mart 2022 Pazartesi. Dünya Pi Günü! Geçen yıl, 2021’de, Dünya Pi Günü bitmeden yazılan/yapılan şiirlerin tümünü yayımlıyorum. Bu şiirleri, tam bir yıl sonra, ‘Dünya Pi Günü’nde yayımlamak önemliydi. Katılan şair dostlarım Oğulcan Yiğit Özdemir, Orhan Kınacı, Hakan Unutmaz, Bahtiyar Kaymak, Fergun Özelli, Kaplan, Utkun Büyükaşık, Ruhsan İskifoğlu, Alper Ağdaşan, Fuat Eren ve Elçin Sevgi Suçin’e çok teşekkür ediyorum. Şiirler bana gönderildikleri sıraya göre dizilmiştir.

***

OĞULCAN YİĞİT ÖZDEMİR:

Bak, o harf i harfi basamaklı

Şu yelken deniz bir harfi

Seksekli alfabenin

sevişen artamları,

Şol su şol ırmaklar harf denizi şu ırmağa

Akar tel tel balıklar,

 

Çay ki anıları toplarken eskir.”

***

ORHAN KINACI:

Ana; ‘K’ işte,

K’, önüne vuracağın

ol damgan:

ırmak!

Vur, üzünç kalmasın anlamında.

Dökülen dizlerine kan,

ah, kan denizler.”

***

HAKAN UNUTMAZ:

bir p sesi, p girer akıyorken bu

parçam, kaydı hiç olmuş

patlamış filtresiz ağzımda

yeşerecek acı mı acı şarkılar

düşü titrek es, yarmış suyu

son tan vaktinde kuş

ve yeniden

 

giriyoruz kayda”

***

BAHTİYAR KAYMAK:

oku Z ehil A başla

hakikatin AZ denesi

dökül gel yavaş

hayatını çayırlara sal

ol nar divanesi

aşka devril al k’öne mest

yun yan sebebine dol

bu ahvalin meyhanesi dost”

***

FERGUN ÖZELLİ:

bak, o uzak, o sisli rüzgârlar da aşktan

kilim ser obana nefeslik, rengârenk ipekten; öpüşmenin ö

aç bir toprakta akıl müziği ud çalmaz suya

kum, kum uçurursa toz ay gözlemler taşla”

***

KAPLAN:

Gör, o dağı o akanı

gökkuşağı ve yağmur

 

özlem köz kadar sıcaktır

tutuşunca ayrılık dokununca bil

 

ah aşk bilmedim kimi yalnız ve mutsuz çoğu

gel sar bedenimi yuğ ve özgürce sevişelim şimdi”

***

UTKUN BÜYÜKAŞIK:

Göz o zırh

O zehir çiçekledi

Aç akbaba alıcı kuş

Tüner bilinmez yılgınlık

Zümrüdi yalnızlık çek

İm koy

Zincirli uçuş

Acayip bi halkın

Araf

Çöl ada

Alaturka bir us

Aldanış

Abdestsiz sevgi”

***

RUHSAN İSKİFOĞLU:

pas o öyle o biçim çabalayan

bu sözcük

garip bir diple soluğunu kurutuyor

yankısı şaşkınlık sor

en yok prelütle, ters sesini, en sesini taşı

gün say meyveler dök iz hışırda

kimselere kadar”

***

ALPER AĞDAŞAN:

Zor

A, ruhu o hâlde dolaşanım

An ayakta zaman tek

Aşımı  birleşik

Çizgileri hisseli aşındırma bir iz

n dörtnala koşu

 

Arayış bu binbir gece düş

İlk kelimesi yön

Ya sonrası

Gerçeklik”

***

FUAT EREN:

Gel o baki o örtük sahnedeki

Uç soldan şarkı

Bas vuruş gitardan notalarla

Uçuştuk alkışlara

Sen aç gel

Perdenin ardı grunge

Uç soldan ağıt

Gel sar üzüncünü

Git uç bestele intiharla

Kaçış”

***

ELÇİN SEVGİ SUÇİN:

gel, o canı o günde sevmiştin ki unutma

sürüp tek ümidi dizelere çektiğini

ölmüşüm şiirmişim hey

ki aşk semender gibi yanmak

ve doğmak diye    

kül ile örtüldük gül de bizimle

müjdemdir bahar”

***

***

***

TEILEN
Önceki İçerikAdana’da Türk, Afgan, Suriyeli ve İranlı kadınlar 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nü kutladı
Sonraki İçerikAHMET TELLİ ŞİİRİ ÜZERİNE: BİÇEM BİLİMSELLİK, GÖRSEL BİR EYLEMDİR
ERKAN KARAKİRAZ Erkan Karakiraz, şair/yazar, eleştirmen, editör ve yayıncıdır. Açık Şiir Hareketi’nin dört kurucu üyesinden biridir. Eleştirel Kültür (EK Dergi) sitesinin edebiyat editörüdür. FotoFilm, Aksi Sanat ve Edebiyat Burada sitelerinin yazarlarındandır. Düzensiz periyotlarla Yer Üssü Alfa ve UBA isimli fanzinleri hazırlayıp dağıtmaktadır. Çeşitli dergi, gazete, fanzin ve internet sitelerinde şiirleri, yazıları, söyleşileri vs. yayımlanmış, yayımlanmaya devam etmektedir. Üç şiir kitabı bulunmaktadır: İçgeçit (2016), Gürült. (2018) ve (Ayrıca bkz. Erkan Karakiraz) (2021). 2018-2021 yılları arasında CazKedisi şiir ve şiir kültürü dergisinin yayın kurulunda yer alıp editörlüğünü üstlenmiştir. Bir yılı aşkın bir süre boyunca Pikaresk Yayınevi’nin yayın danışmanlığını, editörlüğünü ve sosyal medya yöneticiliğini üstlenmiştir. Disiplinlerarası video-enstalasyonları; ITEF, Sürgün Yazarlar Birliği, Norveç PEN ve Venedik Borders Festivali’nin düzenlediği organizasyonlarda sergilenmiş/gösterilmiştir. Açık Şiir için performans-sanatı unsurları barındıran disiplinlerarası kısa filmler çekmiştir. Trafika Europe Radio’nun Turkish Sofa programının bazı bölümlerinin yapımcılığını, editörlüğünü ve sunuculuğunu üstlenmiştir.