Ana Sayfa Litera vay ateşten o topukların hâline (şii)

vay ateşten o topukların hâline (şii)

vay ateşten o topukların hâline (şii)

 

 

       Ateş Alpar’ın “Arzularımdan Koru Beni”fotoğraf serisinden referansla

 

 

bilgi zenginliğinin gürültüye dönüştüğü bu sınırda

bir topuk en çok nedir ki ten ve hafıza

fobik nesneye dönüştürülen aklı aşma yeteneği

her türlü ötekilik topuktan bakar dünyaya

vay ateşten o topukların hâline ki

Onlar’dır cehennemin kalbi

 

tavus kuşunun kuyruğundakiler gibi gözleri vardır topukların da

heteroseksist diktatörlük çünkü insan topuğundan vurulur

bütün mitolojik ve arabesk raconlarda

sesiyle uyandırılır uyuyan güzelleri kulakların

kadın olduğunu bağırır mesela bir topuk

imgesiyle medusalaşacağı okla vurularak

 

gidersin fasülye sırığı gibi bulutların üstündeki ülkeye mesela

inanılmaz olan hayattır görmemek reddetmek bedenin gerçekliğini

kutsal öç taşa dönüş çünkü taş büyümez

kaslarının en büyük tendonudur Aşil tendonu

yaşananla hissedilenin asimetrik düellosu

baldırında saklar ve doğar yaşama nanik yapan diyonisosları

 

Fotoğraf: Ateş Alpar, Yıkıntılara Bakmak, Taş, Kabuk ve Sessiz, 2021.

 

 

_____

 

 

ERKAN KARAKİRAZ’IN YORUMU

 

Hicran Aslan, ilk olarak üçüncü şiir kitabı Dışarısı Mağara Kaç (KÇP, 2018) ile dikkatimi çekti. Aslan, çağdaş/kavramsal sanat yapıtları ve performans-sanatından esinlenerek, onları referans göstererek yazdıklarına, ilk olarak 2019 tarihli İp Cambazı şiir kitabında yer verdi. İp Cambazı’nın Wirewalker isimli bölümünde, Mehmet Ali Boran’ın çeşitli zamanlarda yaptığı video, fotoğraf ve enstelasyon yapıtlarına referansla yazmış olduğu şiirlere yer verdi ve o şiirlerin her biri referans alınan yapıtın orijinal başlığını taşıyordu. Aslan’ın çağdaş/kavramsal sanatla şiir arasında kurduğu disiplinlerarası ilişki, o zamandan beri ivmesi artarak sürüyor. EK Dergi’nin edebiyat bölümü Litera’da yayımlanmak üzere bana gönderdiği Vay Ateşten O Topukların Hâlinebaşlıklı şiir, Ateş Alpar’ın Arzularımdan Koru Beni isimli fotoğraf serisinden referansla yazılmış, Alpar’ın gözünü diktiği politika, toplumsal hareketler, kimlik, ayrımcılık, cinsiyet temalarını bünyesinde barındıran, dahası ilgili temaları ötekilik üzerinden okuyup yorumlayan bir şiir. Aslan’ın Vay Ateşten O Topukların Hâlineşiirindeki başarısının altında, referans aldığı yapıtın yalnızca gözlemcisi değil, eyleyicisi, yaratıcısıymışçasına, içeriden duyulan, bağımsız fakat benimseyen bir sesle şiirini kurması yatıyor.

HİÇ BİR ADIMI KAÇIRMAYIN

EK Dergi Mail Bültenine Katıl